26 Αυγούστου 2019 ΧΑΡΤΗΣ ΠΛΟΗΓΗΣΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Αναζητήστε στην Πύλη Σύνθετη αναζήτηση

19/05/2008

Διομήδης

Δήμος ’ργους

Ήρωας των Αχαιών, γιος του Τυδέως, βασιλιά της Αιτωλίας και της Δηιπύλης, κόρης του Αδράστου, βασιλιά του ’ργους. Ο Διομήδης ανατράφηκε στο ’ργος, όπου ο πατέρας του διαδέχθηκε τον ’δραστο, και αργότερα κατέλαβε τον θρόνο. Πήρε μέρος στον πόλεμο των Επιγόνων εναντίον των Θηβών, εκδικούμενος τον φόνο του Τυδέως από τον Θηβαίο Μελάνιππο, στην εκστρατεία των «Επτά» εναντίον της πόλης. Η ανδρεία που επέδειξε ήταν ανώτερη και από αυτήν του πατέρα του και ήταν ένας από τους κυριότερους συντελεστές της άλωσης της πόλης. Κατόπιν εξεστράτευσε στην Αιτωλία για να τιμωρήσει τους γιους του Αγρίου, οι οποίοι είχαν εκδιώξει από τον θρόνο τον παππού του Οινέα, τον οποίο και επανέφερε στον θρόνο. Σύμφωνα με άλλη παράδοση, στον θρόνο τοποθέτησε τον γαμπρό του Οινέα Ανδραιμόνα, ενώ τον ίδιο τον πήρε μαζί του στο ’ργος. Όταν ο γέρων Οινέας πέθανε, είτε από φυσικό θάνατο είτε σε ενέδρα των εναπομεινάντων γιων του Αγρίου, Ογχηστού και Θερσίτου, ο Διομήδης τον έθαψε στην περιοχή που από αυτόν ονομάστηκε Οινόη. Ως μνηστήρας της Ελένης πήρε μέρος στον πόλεμο κατά της Τροίας με πολεμιστές και ογδόντα πλοία από το ’ργος, την Τίρυνθα, την Ερμιόνη, την Ασίνη, την Τροιζήνα, τις Ηιόνες, την Αίγινα και τη Μάσητα. Μαζί του είχε τον Σθένελο, γιο του Καπανέα, και τον Μηκιστέα, γιο του Ταλαού. Ο Όμηρος αφιέρωσε ένα μέρος του έργου του στα κατορθώματα του Διομήδη. Η ραψωδία Ε της Ιλιάδος, που επιγράφεται «Διομήδους αριστεία», αναφέρεται στον αγαπημένο των θεών Διομήδη. Προστατευόμενος της Αθηνάς, προικισμένος από τη θεά με μένος και θάρρος, ώστε να αποκτήσει «κλέος εσθλόν» ανάμεσα στους Αχαιούς, διακρίθηκε σε πολλές μάχες.
Ο Διομήδης δεν ήταν μόνο ανδρείος πολεμιστής και σύντροφος του Οδυσσέα, αλλά ταυτόχρονα επεδείκνυε ευφυΐα, ευστροφία και διπλωματικότητα, και μαζί με αυτόν είχε αναλάβει πολλές αποστολές. Μαζί πήγαν στη Σκύρο για να βρουν τον κρυμμένο Αχιλλέα, μπήκαν κρυφά στο Ίλιο και έκλεψαν το Παλλάδιο, σκότωσαν τον Τρώα κατάσκοπο Δόλωνα και τον βασιλιά της Θράκης Ρήσο με τους δώδεκα άντρες του, τα περίφημα άλογα του οποίου μοιράστηκαν μεταξύ τους, συνεργάστηκαν στην κατασκευή του Δούρειου Ίππου και μαζί πήραν τον Φιλοκτήτη από τη Λήμνο.
Οι Αχαιοί τον θεωρούσαν έναν από τους πιο γενναίους πολεμιστές τους, μαζί με τον Αχιλλέα και τον Αίαντα. Ήταν ένας από τους εννέα ήρωες που αποδέχτηκαν την πρόκληση σε μονομαχία από τον Έκτορα, ενώ δεν δίστασε να κατηγορήσει τον Αγαμέμνονα ως αίτιο της φιλονικίας με τον Αχιλλέα.
Μετά τον Τρωικό Πόλεμο επέστρεψε απρόσκοπτα στην πατρίδα του, όπου έκτισε ναό της Οξυδερκούς Αθηνάς και του Επιβατηρίου Απόλλωνος. Σύμφωνα με μεταγενέστερους όμως μύθους, η Αφροδίτη, θέλοντας να τον εκδικηθεί για τον τραυματισμό της ίδιας και του γιου της Αινεία στην Τροία, εμφύσησε στη γυναίκα του Αιγιάλη ή Αιγιαλεία τον έρωτα για άλλον άντρα κατά τη διάρκεια της απουσίας του. Έτσι όταν ο Διομήδης επέστρεψε στο ’ργος, η Αιγιαλεία επιζητούσε τον θάνατο του, αναγκάζοντάς τον να καταφύγει στον ναό της Ήρας για να σωθεί. Κατόπιν, μαζί με συντρόφους του έφυγε από το Αργος και περιπλανήθηκε στη Λιβύη, για να καταλήξει στην Απουλία της Ιταλίας. Εδώ βοήθησε τον βασιλιά των Δαυνίων Δαύνο εναντίον των Μεσσαπίων• για τη βοήθεια του αυτή ο Δαύνος του έδωσε ως σύζυγο την κόρη του Ευίππη και του παραχώρησε μέρος γης, τα «Διομήδους πεδία», όπου ίδρυσε βασίλειο. Στον Διομήδη αποδίδονται οι πόλεις ’ρποι (παλαιότερες ονομασίες Αργύριππα, , και ’ργος Ίππιον), Σιπούς ή Σηπιούς, το Κανούσιον, το Βρινδήσιον κ.ά.
Οι παραδόσεις γύρω από το θάνατό του διαφέρουν. ’λλη αναφέρει ότι επέστρεψε στο ’ργος, όπου και πέθανε. Σύμφωνα με άλλη, παντρεύτηκε την Ερμιόνη και έγινε αθάνατος από τους Διόσκουρους. ’λλη πάλι αναφέρει ότι εξαφανίστηκε σε ένα από τα Διομήδεια Νησιά, ενώ οι σύντροφοι του μεταμορφώθηκαν σε πουλιά. Κατά μία άλλη παράδοση, δολοφονήθηκε από τον ίδιο τον Δαύνο.
Λατρεία του Διομήδη, ιδιαίτερα διαδεδομένη, υπήρχε στις ανατολικές ακτές, κυρίως, της Κάτω Ιταλίας μέχρι την Αδριατική. Παραδίδεται ιερό του στο Τίμαυο, ενώ λατρεία του μαρτυρείται στο Μεταπόντιο και στους Θούριους. Και στον ελλαδικό χώρο οι μαρτυρίες και οι παραδόσεις για τον Διομήδη είναι πολλές. Τα ιερά άλση της Ήρας στο ’ργος και της ’ρτεμης στην Αιτωλία αναφέρονταν στον Διομήδη. Σε αυτόν αποδίδονταν ο ναός του Επιβατηρίου Απόλλωνος, που έκτισε μετά την επιστροφή του από την Τροία, καθώς και τέμενος του Ιππολύτου με ναό και άγαλμα, δώρα του Διομήδη. Η ασπίδα του, δώρο της θεάς, η οποία περιγράφεται στην Ιλιάδα και φυλασσόταν στον ναό της θεάς, αποτελούσε ιερό αντικείμενο, και μαζί με το άγαλμα της θεάς πλενόταν στον ποταμό Ίναχο, όπου μεταφερόταν εν πομπή, θεωρείται ο ιδρυτής των Πυθίων στην Τροιζήνα, προς τιμήν του Απόλλωνος. Ανάθημα του Διομήδη θεωρείται επίσης το λατρευτικό άγαλμα της Αθηνάς Ανεμώτιδος στη Μεσσηνία• ο ίδιος έδωσε και ην επωνυμία στη θεά, διότι σύμφωνα με την παράδοση η Αθηνά, μετά από παρακλήσεις του Διομήδη, κατέπαυσε τους ισχυρούς και άκαιρους ανέμους που κατέστρεφαν τη χώρα. Ένα δικαστήριο των Αθηνών, όπου δικάζονταν οι ακούσιοι φόνοι ονομαζόταν το επί Παλλαδίω, εξαιτίας του Παλλαδίου που είχε φέρει ο Διομήδης από την Τροία. Στο δήμο των Πρασιών στην Αττική υπήρχε ιερό της Προνοίας Αθηνάς, που ιδρύθηκε από τον ήρωα. Μαζί με την Αθηνά και την ’γλαυρο τιμούσαν τον Διομήδη στη Σαλαμίνα της Κύπρου, όπου προσφέρονταν και ανθρωποθυσίες, που καταργήθηκαν τελικά από τον βασιλιά Δίφιλο.
Όπως ήταν φυσικό, η τέχνη βρήκε πρόσφορο έδαφος στη μυθοπλασία του Διομήδη. Στην αγγειογραφία παρίσταται συνήθως σε σκηνές του τρωικού κύκλου και στην κλοπή του Παλλαδίου. Ο Παυσανίας αναφέρει παραστάσεις του στην Πινακοθήκη της Ακροπόλεως των Αθηνών και στη Λέσχη των Κνιδίων στους Δελφούς, ενώ ανδριάντες του είδε στους Δελφούς και στην Ολυμπία. Σημαντική εικονογραφία του Διομήδη προέρχεται και από το χώρο της Ιταλίας.
Η αρπαγή του Παλλαδίου απεικονίζεται σε νομίσματα του ’ργους των Κλασικών Χρόνων. Ο Διομήδης παρουσιάζεται ντυμένος μόνο με χλαμύδα, καθώς με μια έντονη κίνηση αρπάζει το Παλλάδιο με το απλωμένο του χέρι. Η ίδια σκηνή απεικονίζεται σε δακτυλιόλιθους, σε τοιχογραφίες της Πομπηίας, σε ετρουσκικά κάτοπτρα και σαρκοφάγους. Επίσης στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου ένας ανδριάντας θεωρείται ότι παριστά τον Διομήδη σε σχέση με το θέμα της αρπαγής του Παλλαδίου. ]

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

’λλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.

Ανακοινώσεις της Περιφέρειας