23 Αυγούστου 2019 ΧΑΡΤΗΣ ΠΛΟΗΓΗΣΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Αναζητήστε στην Πύλη Σύνθετη αναζήτηση

26/12/2008

ΚΛΑΣΣΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ: Πολύκλειτος

Δήμος ’ργους


Ο δορυφόρος του Πολυκλείτου
Έργα του αργείου γλύπτη Πολύκλειτου 5ος αιώνας π.Χ εικόνα 2 Αμαζόνα
Έργα του αργείου γλύπτη Πολύκλειτου 5ος αιώνας π.Χ εικόνα 3 διαδούμενος

Ο διάσημος γλύπτης της αρχαιότητας Πολύκλειτος κατέχει στην Αργεία τέχνη την ίδια θέση που κατείχε ο Φειδίας στην Αττική. Ήταν κατ' άλλους μεν Σικυώνιος, ο οποίος ζούσε και εργαζόταν κυρίως στο ’ργος, κατ' άλλους δε Αργείος. Αυτό παρέσυρε ορισμένους μελετητές να δεχθούν ότι ο Σικυώνιος Πολύκλειτος και ο Αργείος ήσαν δύο διαφορετικά πρόσωπα πράγμα που απεδείχθη εσφαλμένο. Ο Πολύκλειτος ήταν σύγχρονος του Φειδία, αλλά νεότερος κατά 16 - 18 χρόνια, διατέλεσε δε μαθητής του Αγελάδα. Ο πατέρας του ονομαζόταν Πάτροκλος ή Πατροκλής. Ο Φειδίας διηύθυνε την γλυπτική διακόσμηση του Παρθενώνα, ο δε Πολύκλειτος του Ηραίου. Ο μεν Φειδίας την μορφή του ανθρωπίνου σώματος υποτάσσει στην ιδέα, μεταχειριζόμενος και διαπλάθοντάς το σύμφωνα με αυτή, ο δε Πολύκλειτος προτίθεται να παράσχει σʼ αυτό την ανεξάρτητη σημασία, δηλαδή αυτήν την παράσταση της ανθρώπινης μορφής στην καθαρότατη και ύψιστή της τελειότητα και ωραιότητα. Ο σκοπός του επιτυγχάνεται μέσω της σημασίας στις αναλογίες του ανθρώπινου σώματος, στις οποίες εναπόκειται η αληθινή ομορφιά του. Γιʼ αυτό επέλεξε νεανικά σώματα που είχαν ασκηθεί στις παλαίστρες και τα έπλασε με τη μορφή της υψηλότερης αλήθειας. Η συνήθεια της παλαιάς τέχνης ήταν να μοιράσει το βάρος του σώματος πάνω και στα δύο πόδια ομοιόμορφα. Του Πολυκλείτου όμως η άξια συνίστατο στο ότι επέτυχε να δέση στην ανθρώπινη μορφή στερεά και ισχυρή στάση με ελάχιστη δύναμη. Τούτο επιβεβαιώνει και το γνωμικό, το οποίο κατά τον Πλούταρχο έλεγε ο Πολύκλειτος, ότι το έργο τότε αρχίζει να γίνεται δυσκολότερο όταν ο πηλός φτάσει μέχρι το νύχι, αφού δηλαδή εκφραστεί του καλλιτέχνη η ιδέα δια της γενικής μορφώσεως του έργου και υπολείπεται μόνο η τελευταία και λεπτολόγος επεξεργασία, την οποίαν όχι με εργαλεία, αλλά με το νύχι του αποτελείωνε ο επιμελής καλλιτέχνης. Ο Στράβων λέγει ότι τα έργα του Πολυκλείτου ήταν «τη μεν τέχνη κάλλιστα των πάντων, πολυτελεία δε και μεγέθει των Φειδίου λειπόμενα». Τέλος πρέπει να επισημανθεί ότι η δραστηριότητα των καλλιτεχνών της Αργείας Σχολής ήταν εντελώς ιδιωτική και ενασχολείτο με μεμονωμένα αγάλματα ολυμπιακών νικητών και θεών με την εντολή μικρών πόλεων. Ο γνωστός Αργείος γλύπτης Πολύκλειτος συνέδεσε το όνομά του μέσα από τα έργα του με την οντολογική πληρότητα του Κούρου, μέσα στην απελευθερωμένη και άνετα κινούμενη μορφή του νέου ανθρώπου, αθλητού, ήρωα ή θεού. Στο «Δορυφόρο» του, που εικονίζει τον Αχιλλέα, ενσαρκώνεται ο ιδανικός νέος, ο ανδρόπαις των αρχαίων. Ο Δορυφόρος, και ως μορφή και ως δομή και ως στάση, αποτελεί την ποιητική εικόνα του τέλειου νέου, σε μια σύνθεση, όπου συνυπάρχουν στάση και κίνηση, όπου σώμα και πνεύμα είναι ένα, όπου για μιαν ανεπανάληπτη στιγμή τα πάντα έχουν φθάσει σε μια ισόρροπη ένταση. Με το έργο του αυτό ο Πολύκλειτος έδωσε και έναν ανθρωπομορφικό κώδικα (η πόλη ως σώμα, ισονομία), που μαζί με τον κοσμικό, το φιλοσοφικό, τον πολιτικό (ισονομία) και τον αισθητικό (συμμετρία) κώδικα συνθέτουν ένα ιδεολογικό σύμπλεγμα, το οποίο αποτελεί τον πυρήνα, τη βαθιά δομή της ιδεολογίας και του πολιτισμού στην ελληνική αρχαιότητα και προβάλλεται πάνω σε όλα τα πολιτισμικά συστήματα.

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

’λλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.

Ανακοινώσεις της Περιφέρειας